Nieuwe ontwikkelingen in Google

Google heeft aangekondigd dat er nieuwe ontwikkelingen in Google Search gaan plaatsvinden. Dit alles heeft te maken met de manier waarop AI geïntegreerd wordt in de zoekmachine van Google. De nieuwe zoekmachine geeft bezoekers van Google de kans om nog specifieker en eenvoudiger hun product of dienst te vinden. Deze ontwikkelingen gaan veranderingen opleveren. Hieronder vertellen we meer over deze veranderingen.

We hebben ook een artikel geschreven over de komst van ChatGPT in de zoekmachine Bing. Wil je hier meer over lezen, kijk dan gerust naar ons blog over ChatGPT & Bing.

Wat gaat er veranderen?

 

Er gaat veel veranderen in Google. Denk aan de hulp bij schrijven van reacties op mails, chatbot Bard voor iedereen toegankelijk en hulp bij het vinden van antwoorden op jouw vragen in de google zoekbalk. Met name de laatste is degene die voor ons heel belangrijk is, in de sector van de marketing en communicatie. Hier gaan we dan ook dieper op in.

Zo laat Google boven de normale zoekresultaten AI-gegenereerde antwoorden zien. Op deze manier kunnen mensen veel sneller antwoorden vinden op de vragen die je hebt. Zo komt er boven de zoekresultaten een balk te staan met de antwoorden. Rechts naast het zoekblok komen nog drie linkjes te staan met extra informatie. Verder kunnen er door middel van een chatvorm ook vervolgvragen gesteld worden. Op deze manier wil Google ervoor zorgen dat antwoorden op vragen sneller gevonden worden, zo hoeven mensen minder door te klikken naar andere websites. Momenteel wordt dit gezien als een experiment, waarbij je jezelf moet aanmelden om voor deze functie in aanraking te komen.

Wat gaat dit betekenen voor SEO en SEA?

 

Omdat de AI in zoekopdrachten een voortouw gaat nemen is het belangrijk om te bekijken hoe hier met SEO en SEA op in gespeeld kan worden. Hier gaan namelijk dingen in veranderen.

  • Advertenties

Advertenties blijven gewoon bestaan, wel zullen deze moeten worden aangepast. Zo moeten de advertenties passend worden gemaakt op de antwoorden die AI geeft. Het wordt dus super interessant om te bekijken wat voor invloed dit heeft op de prestaties van Google Ads.

  • Laat zien dat je een expert bent

Het gaat nog meer van belang zijn om te laten zien dat je een expert bent. Als Google jouw content kwalitatief goed beoordeeld krijg je een hogere positionering. Dat is tijdens deze vernieuwingen nog belangrijker.

  • Langere zoekopdrachten

Omdat steeds meer mensen specifiekere vragen gaan stellen zullen er langere zoekopdrachten volgen. Dit worden ook wel longtail zoekopdrachten genoemd. Hier moet dan ook tijdens het schrijven van teksten rekening mee worden gehouden.

Bij het rekening houden met de bovenstaande veranderingen is de kans groter dat je beter wordt aangeschreven door Google. Hierbij gaan er dus zeker veel dingen veranderen. Gelukkig weten wij hier van Geen Gedoe alles van af.

Geen Gedoe met jouw SEA en SEO

 

Bij geen Gedoe zijn we elke dag bezig om onze werkzaamheden te verbeteren. Zo ook bij deze vernieuwingen rondom SEO en SEA. Wij vinden het superbelangrijk om de beste kwaliteit te kunnen bieden aan onze klanten, vandaar dat we met de tijd meegaan. Doordat we veel afweten van alle nieuwtjes kunnen we inspelen op de mogelijke veranderingen.

Ben jij opzoek naar hulp bij jouw marketingwerkzaamheden? Neem dan gerust een kijkje op onze site, of plan een vrijblijvend gesprek in. Wellicht kunnen we iets voor elkaar betekenen.

Benieuwd naar
Geen Gedoe?

Heb je een vraag, advies nodig of zin in een bak koffie of thee? Bel of stuur ons een berichtje!

Wil jij Geen Gedoe?

Heb je een vraag, advies nodig of zin in een bak koffie of thee? Bel of stuur ons een berichtje!
Scroll naar boven