Social media. Het is een van of misschien wel de meest populaire vorm van communicatie. Als je een eigen bedrijf hebt is dit dan ook een vorm van communicatie richting je doelgroep die echt niet kan ontbreken, tenminste als je dit goed oppakt. Er zit wel een nadeel aan social media. Het kan namelijk veel tijd kosten om het goed te doen. Vanwege deze reden zie je vaak dat bedrijven zich niet voldoende bezighouden met deze communicatiesoort. Wat eigenlijk super zonde is!
Gelukkig zijn er andere bedrijven die gespecialiseerd zijn in social media. Deze partijen weten dan ook alles af van het plaatsen van berichten, en het professioneel communiceren richting jouw doelgroep. In dit artikel gaan we het hebben over het uitbesteden van jouw social media aan een externe partij. Waarom zou je social media uitbesteden? En wat zijn belangrijke punten om op te letten bij het kiezen van de juiste externe partij?
Waarom social media uitbesteden?
Zoals in de inleiding staat beschreven is social media superbelangrijk. Maar waarom is social media nou zo belangrijk?
Social media geven jou de ruimte om eigen content te maken en te delen, dit wordt ook wel owned media genoemd. Dit kost je veel minder geld en tijd dan dat je nodig hebt voor andere vormen van ‘reclame’. Met owned media heb je zelf in de hand wat je plaatst. Wil je vandaag wat plaatsen over het nieuwe product wat jij op de markt hebt gezet? Dan kan dat! Dit kan volledig kosteloos, maar ook kun je hier een advertentie van laten maken.
Op deze platformen kan je niet alleen je eigen content delen, maar ook kan jij dichter bij je doelgroep komen. Als zij vragen hebben kunnen ze deze eenvoudig sturen. Verder kun je persoonlijke story’s maken voor alleen de echte en betrokken mensen binnen de doelgroep. Zij voelen zich steeds meer betrokken tot jouw merk en/of producten. Wat voor hen ook weer de reden is om meer betrokkenheid te tonen. Dit kan door middel van nieuwe aankopen of het delen van jouw berichten.
Het maken van goede content kan namelijk ook leiden tot Earned media. Earned media worden ook wel de media die jij verdient hebt genoemd. Dit is door middel van andere mensen die jouw berichten herplaatsen of delen. Dit is de makkelijkste vorm van communiceren. Hier hoef jij namelijk niet meer voor te doen dan zelf berichten plaatsen. Wat daarna met jouw bericht gebeurd is alleen maar mooi meegenomen. Wel is het natuurlijk belangrijk dat de gedeelde content goed of leuk genoeg is om te delen.
Aan wie besteed ik mijn social media uit?
Nu uit bovenstaande wel gebleken is dat social media heel belangrijk is, is dit een goed moment om hiermee aan de slag te gaan. Wij begrijpen dat veel ondernemers druk zijn met andere werkzaamheden. Hierdoor blijft Social media vaak liggen. Gelukkig zijn er veel bedrijven die het onderdeel social media voor jouw bedrijf op kunnen pakken. Uiteraard is het wel van belang dat je een aantal dingen in de gaten houdt bij het kiezen van een externe partij. Hieronder staan 3 tips bij het vinden van de juiste partij voor jou!
- Gewaardeerde content
- Korte lijntjes
- Alles onder één dak
Als eerste is content heel belangrijk. Jij wilt natuurlijk dat een bedrijf die jij inschakelt om jouw bedrijf ‘op de kaart te zetten’ ook echt jouw bedrijf op de kaart zet. Dit kan alleen maar met goede kwaliteit content. Vandaar dat het belangrijk is om hier eerst naar te kijken. Vaak hebben bedrijven dan ook andere bedrijven waar ze opdrachten voor doen op hun site staan, hieruit kun jij al het een en ander halen waarmee je de kwaliteit kunt checken. Verder hebben deze externe bedrijven zelf ook social media, hier een kijkje op nemen kan nooit kwaad.
Om tot de juiste content voor jouw bedrijf te komen is het ook handig om je eigen inbreng te geven. Jij weet natuurlijk het meeste over je eigen bedrijf. Vandaar dat korte lijntjes heel belangrijk zijn. Hierbij kun je snel contact opnemen als er iets fout gaat, of natuurlijk goede punten geven voor het vervolg. Dit maakt de samenwerking een stuk eenvoudiger en sneller. Door middel van korte lijntjes blijft dan ook de identiteit van jouw bedrijf in leven. Dit is uiteraard een van de belangrijkste onderdelen. Hier heb je dan ook lang aan gewerkt. Verder kun je zo een werkgerelateerde band opbouwen, op deze manier kun je met meer vertrouwen jouw social media accounts laten beheren.
Als laatste is het uiteraard heel belangrijk dat de externe partij alles weet op het gebied van social media, en ook alles kan op het gebied van social media. Zo kun je met hetzelfde bedrijf blijven samenwerken. Dit werkt een stuk makkelijker. Op deze manier hoef je niet voor alle andere werkzaamheden een ander bedrijf te gaan inschakelen, dit scheelt veel in kosten en werk.
Geen Gedoe bij al jouw social mediawerkzaamheden
Wist jij dat wij bij Geen Gedoe alles weten over social media? Wij zijn dagelijks bezig met het schrijven van social media berichten en het maken van advertenties. Hier zijn wij dan ook door onze jarenlange ervaring en relevante cursussen, experts in geworden. Bij Geen Gedoe vinden wij het heel belangrijk dat het contact tussen ons en onze klanten goed is. Zo hanteren wij persoonlijk contact met korte lijntjes, dit zorgt ervoor dat wij de beste kwaliteit kunnen bieden. Neem gerust een kijkje op onze Instagram pagina!
Buiten social media om weten wij onder andere ook alles van websites. Hier hebben we dan ook een mooi artikel over geschreven. Deze kun je vinden op onze site onder hoe bouw je een website?
Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. Wij maken graag vrijblijvend kennis met jou en jouw bedrijf. Wellicht kunnen we iets voor elkaar betekenen!