De reden waarom je in Google Tag Manager Server Side Tagging moet gebruiken

Misschien heb je ooit wel eens gehoord over Server Side Tagging, ook wel Server Side Tracking genoemd. Zo niet, dan leggen we in dit artikel uit waarom je in Google Tag Manager Server Side Tagging moet gaan gebruiken en wat de rol van Google Tag Manager is.

Maar eerst gaan wij jou uitleggen wat Server Side Tagging is en hoe het werkt. Allereerst zullen we echter toelichten wat ’tracking’ in zijn geheel betekent.

Wat is Tracking en hoe werkt het?

Website tracking is een proces van het verzamelen en analyseren van gegevens met betrekking tot het (zoek)gedrag van mensen op een website. Dit gebeurt ook in apps zoals Facebook, Instagram etc.

Tracking bevat het volgen van elementen, zoals paginaweergaven, klikken, interactie, schermtijd etc. Het tracken wordt vaak uitgevoerd door technologieën, zoals cookies en pixels. De informatie afkomstig van deze hulptools helpt bedrijven en website-eigenaren bij het optimaliseren van hun online aanwezigheid en gebruikerservaring. Deze benadering maakt het dus makkelijker voor hen om te re-targetten.

Je hebt vast weleens een leuke sweater gezien op social media, bijvoorbeeld in de tijdlijn van Facebook. Je hebt toen op deze advertentie geklikt en hebt de sweater bekeken in de webshop. Vervolgens besluit je toch niet de mooie sweater te kopen, omdat je er bijvoorbeeld even mee wilt wachten, en verlaat de webshop. Een paar dagen later zie je diezelfde sweater weer in een advertentie maar dan op een andere app of website. Dit is re-targetting door middel van cookies of een pixel.

Wat is Server Side Tagging?

Server Side Tagging is een geavanceerde manier van website tracking. Met deze manier wordt een deel van het trackingproces van webpagina’s verplaatst naar de server in plaats van de browser van de gebruiker. Server Side Tagging minimaliseert afhankelijkheden van browserextensies en adblockers, wat resulteert in een efficiëntere en nauwkeurige tracking van gebruikers op websites.

Waar je normaal de mensen die in incognito-modus surfen, een VPN gebruiken of cookies niet accepteren niet kan tracken kan dit met Server Side Tagging wel. Daarnaast verbetert het de privacybescherming, snelheid en betrouwbaarheid in gegevensverzameling.

Normaal gesproken gebruiken websites pixels van derde partijen, stukjes code waarmee browsers gegevens kunnen verzamelen en doorsturen. Met Server Side Tagging gebeurt het meten van bezoekersgegevens echter via de server van de website zelf. Dit geeft de eigenaar van de website meer controle om te bepalen naar welke platformen ze de opgeslagen data sturen. Het stelt sitebeheerders in staat om op een nauwkeurigere en veiligere manier gegevens te verzamelen.

Server Side Tagging Voldoet aan de Privacywetgeving

Het beste en meest belangrijke van alles, server side tagging voldoet aan de AVG- en GDPR wetgevingen. Dit komt omdat de gevoelige gegevens worden opgeslagen op de server. Hier komt geen derde partij bij kijken, waardoor het risico op ongeoorloofde toegang tot persoonlijke informatie wordt geminimaliseerd.

Deze aanpak vereenvoudigd de naleving van privacyregels, zoals de AVG, aangezien het beheer van persoonsgegevens geconcentreerd en controleerbaar is op één centrale locatie.

Hoe werkt Server Tagging in Google Tag Manager?

Om een duidelijk beeld te schetsen van hoe Server Tagging werkt in Google Tag Manager is het belangrijk om het verschil te begrijpen. Zo is er in de afbeelding hieronder links de Client Side Tagging te zien via webcontainer en rechts Server Side Tagging via een servercontainer te zien.

Google Tag Manager Server Side Tagging voorbeeld

Server tagging en client side tagging zijn twee benaderingen voor het toevoegen van tags of tracking-informatie aan webpagina’s, maar ze verschillen in de manier waarop ze worden geïmplementeerd.

Bij Client Side Tagging, bevat je website een web tag. Dit is de Google Tag Manager-code die je plaatst in de <head> en <body> van je website. Deze web tag verzamelt gegevens op jouw website en stuurt deze naar een client. In dit geval is de client de browser van de gebruiker, die direct communiceert met diensten zoals Google Ads, Google Analytics en Facebook.

Bij Server Side Tagging, via een servercontainer, is de opzet vergelijkbaar met Client Side Tagging. Op je website staat ook een web tag, dezelfde Google Tag Manager-code in de <head> en <body>. Deze web tag verzamelt gegevens op jouw website, maar in plaats van rechtstreeks naar de browser van de gebruiker te gaan, stuurt het de gegevens naar de server. Hierdoor heb jij als gebruiker de volledige controle.

Met Server Side Tagging dien je zelf alles in te stellen, creëren en beheren. Data wordt niet automatisch doorgestuurd naar diensten zoals Google Analytics, Google Ads en Facebook, tenzij je dit handmatig configureert.

Tagging op server implementeren?

Server Side Tagging is de manier om jouw doelgroep te targetten. Met Server Side Tagging kan jij gemakkelijk doelgroep tracken zonder dat bepaalde instelling van de gebruiker dit blokkeren.

Daarnaast blijft de data van gebruikers beter beschermd en is het betrouwbaarder. De omzetkansen voor jouw bedrijf kunnen hierdoor aanzienlijk worden verhoogd. Wil jij graag Server Side Tagging gebruiken voor jouw bedrijf en ben je op zoek naar een partner die dit voor jou kan regelen? Neem contact met ons op voor de mogelijkheden voor jouw bedrijf.

Benieuwd naar
Geen Gedoe?

Heb je een vraag, advies nodig of zin in een bak koffie of thee? Bel of stuur ons een berichtje!

Wil jij Geen Gedoe?

Heb je een vraag, advies nodig of zin in een bak koffie of thee? Bel of stuur ons een berichtje!
Scroll naar boven