Van Google Shopping naar Perfomance max campagnes

 

Google Shopping. Iedereen die weleens een product heeft opgezocht is het hoogstwaarschijnlijk tegengekomen. Google Shopping is het gedeelte in Google waar je verschillende producten kunt zien en kopen. Hier komt een slideshow van de producten die het beste bij jouw zoekresultaat passen. Superhandig! Toch is er het een en ander verschoven. Tegenwoordig is het namelijk mogelijk om te adverteren op het Shopping network via de relatief nieuwe Performance max campagnes. In dit artikel gaan we dan ook deze 2 onderdelen met elkaar vergelijken.

Wat is Google Shopping?

 

Zoals hierboven ook al staat benoemd is Google Shopping het aanbieden van jouw producten in Google op een manier waarop het product er maximaal uitspringt. Via deze manier van verkopen kunnen mensen eenvoudig het product en de prijs vergelijken met andere producten. Het vergelijken van deze producten kan op basis van: prijs, beoordelingen en vele andere kenmerken. 

Kort gezegd zorgt Google Shopping ervoor dat jij eenvoudig jouw producten aan kunt bieden aan jouw potentiële doelgroep.

Wat is performance max?

 

Performance max campagnes zijn in het level geroepen door Google om verschillende manieren van adverteren te combineren tot één optimale campagne. En dat allemaal door geautomatiseerde technologieën, machine learning en kunstmatige intelligentie. Zo moet je van tevoren met een minimale handmatige inspanning jouw creatieve content uploaden, denk hierbij aan: foto’s, video’s, koppen en beschrijvingen. Ook kun je eenvoudig jouw producten inladen vanuit het Merchant Center, waardoor je dus ook je producten in het Shopping network kunt tonen.

Performance max biedt je dus eigenlijk een nieuwe vorm van Google Shopping, die je tegelijkertijd kan combineren met andere vormen van adverteren. Ook is het mogelijk om via de performance max campagnes enkel te focussen op Google Shopping. Dit zijn dus eigenlijk de nieuwe Google Shopping campagnes.

Dat betekent echter niet dat de huidige Google Shopping campagnes niet meer bestaan. Het is nog altijd mogelijk om een nieuwe Shopping campagne op te zetten op de ‘ouderwetse’ manier. Wij verwachten echter wel dat dit op termijn zal gaan verdwijnen en dat Google zal gaan pushen naar enkel Performance Max campagnes.

Voor- en nadelen van de integratie van Google Shopping

 

Uit bovenstaande informatie lijkt het alsof performance max een no-brainer is. Dit is alleen niet waar.  Zo heeft deze integratie veel voordelen, maar zeker ook nadelen. Deze voor- en nadelen worden in dit artikel beschreven. Zo kun je zelf een afstemming maken over wat nou echt voor jouw belangrijk is.

Voordelen:

  • Efficiëntie
  •  Optimaal profiteren
  • Toekomstbestendig
Nadelen:
 
  • Weinig data inzien
  • Weinig invloed op uiting
  • Doelstellingen onderscheiden niet mogelijk

Voordelen

 

Performance max heeft een paar voordelen die er echt bovenuit springen. Zo is deze manier een stuk efficiënter. Je hoeft namelijk maar 1 keer je advertentie te maken en deze wordt getoond op de meest optimale plekken. Zo kun je dus optimaal profiteren van alle netwerken in Google. Google heeft namelijk veel kennis over gebruikers van Google, hierdoor kunnen ze op de best mogelijke momenten instappen.

Daarnaast is de verwachting zoals eerder benoemd dat Performance max op den duur Google Shopping zal vervangen en dat Google Shopping dan uitgefaseerd wordt.

Nadelen

 

Een van de grootste nadelen is dat je weinig invloed hebt op je data. Zo kun je dus niet direct zien wat de verschillende handelingen per item of kanaal zijn. Verder heb je weinig grip op de uitingen die worden geplaatst. Zo kun je niet altijd invoeren wat je waar wilt laten zien, dit kiest Google voor jou. Als laatste kun je lastig doelstellingen kiezen. Dit zorgt ervoor dat ieder productgroep in de campagne dezelfde doelstelling heeft.

Geen Gedoe met jouw Shopping campagnes

 

Wij van Geen Gedoe hebben veel ervaring met het opzetten van Shopping campagnes en inmiddels ook met het opzetten van Performance Max campagnes. Zelf willen we de komende innovaties rondom deze integratie in de gaten blijven houden. Hieruit kunnen wij een mening vormen wat nou het beste werkt voor ons.

Wil je met ons in gesprek gaan voor jouw shopping campagne? Neem dan gerust contact met ons op! Wellicht kunnen wij iets voor jou betekenen.

Wij van Geen Gedoe vinden het belangrijk dat we dan ook alle nieuwe ontwikkelingen in onze branche in de gaten houden. Zoals de nieuwe ontwikkelingen in Google met betrekking tot SEO/SEA en de chatbot AI. We hebben dan ook een artikel geschreven over de nieuwe ontwikkelingen in Google. Neem ook hier gerust een kijkje.

Benieuwd naar
Geen Gedoe?

Heb je een vraag, advies nodig of zin in een bak koffie of thee? Bel of stuur ons een berichtje!

Wil jij Geen Gedoe?

Heb je een vraag, advies nodig of zin in een bak koffie of thee? Bel of stuur ons een berichtje!
Scroll naar boven